دانستنی های آلانیا

آلانیا از شهرهای توریستی و گردشگری در کشور ترکیه است، که ترکیب با شکوهی از دریا و جنگل های آرام و بی نظیر می باشد. همین آرامش و زیبایی رویایی سبب شده تا بسیاری از گردشگران این شهر را به شهرهای شلوغ ترجیح دهند. سفر یکی از لذت های بزرگ زندگی و راهی برای دیدن دنیا و شناخت مکان هایی که هرگز تابحال آنها را ندیده ایم است، اما قبل از سفر داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که باید در اختیار داشته باشند.

آلانیا از شهرهای تاریخی ترکیه است که در ۱۳۵ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد.  آلانیا از شمال به رشته کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده منتهی می‌شود. مساحت این شهر در حدود ۱,۵۹۸ کیلومترمربع بوده و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۲ انجام شده، ۱۰۴,۵۷۳ نفر بوده است.

آلانیا در طول تاریخ، بخشی از سرزمین کیلیکیه (Kilikya) و همچنین بخشی از سرزمین پامفیلیا (Pamfilya) محسوب می‌شد و بخشی از امپراتوری ایران بود. سپس زیر سلطه و حاکمیت یونانی‌ها و رومی‌ها درآمد. در دوره امپراتوری روم شرقی نیز به آن نام (Kolonoros) به معنای «کوه زیبا» داده شد. علاءالدین کی‌قباد، پادشاه سلجوقی در سده ۱۳ میلادی نام شهر را به «علائیه» تغییر داد. نهایتاً آلانیا در سال ۱۴۷۱ میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی گردید.

آب و هوای شهر آلانیا در ترکیه معتدل و مدیترانه ای است، در تابستان این شهر دارای آب و هوای معتدل و زمستان های بارانی و مرطوبی نیز دارد. میانگین دمای هوا در ماه های مرداد و شهریور ۲۸ درجه و میانگین سالانه‌ی دمای آب دریا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. تقریبا تمام ماه های سال برای سفر به این شهر مناسب است، به خصوص فصل بهار و تابستان که شرایط برای ورزش های آبی هم در این منطقه مناسب است، بهترین ماه ها برای شنا از مرداد تا شهریور است.

  • برج قرمز | The Red Tower

یکی از برج های تاریخی در شهر آلانیا، برج قرمز است. این ساختمان یکی از نمادهای شهر آلانیا هم محسوب می شود. قدمت برج قرمز به سال ۱۲۲۶ بر می گردد و توسط یکی از برجسته ترین معمارهای آن زمان ابوعلی رها نیز ساخته شده است. این برج در پشت اسکناس های ۲۵۰۰۰۰ لیری ترکیه از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ نقش شده بوده است، از همین رو دیدن این برج را در سفر به آلانیا هرگز از دست ندهید.

  • قلعه سلجوقی (قصر آلانیا) |  Alanya Castle

قلعه آلانیا تنها قلعه باقی مانده از دوران سلجوقیه، که تا به امروز حفاظت شده است. این قلعه در سال ۱۲۲۵ در محل خرابه های قلعه روم ، از سوی سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد ساخته شده است . تماشای این قلعه رو در راس گردشگری در سفرتان به آلانیا قرار دهید.

  • ساحل کلئوپاتراKleopatra Plaji

ساحل کلئوپاترا از زیباترین سواحل دیدنی آلانیا است که در غرب شبه جزیره تاریخی این شهر واقع است.بر طبق افسانه های موجود این ساحل و مناطق اطراف آن هدیه ای به ملکه مصر بوده است. ویژگی خاص ساحل کلئوپاترا آب های بسیار شفاف آن است.

  • رودخانه دیم چای  Dimcay

آلانیا به طور کلی شهر دیدنی و توریستی است، رودخانه دیم چای این شهر هم جزء جاذبه های دیدنی طبیعی این شهر به شمار می رود. وجود تعداد زیادی رستوران، تحت چوبی، آلاچیق برای تردد مسافرین بر روی آب رودخانه دیم چای همگی در کنار هم سبب شده تا این منطقه در جذب توریست بسیار موفق باشد.

  • غار دیم | Dim cave

دومین غار بزرگ کشور ترکیه که در ۱۲ کیلومتری شرق شهر آلانیا واقع شده است، غار دیم است. دریاچه کوچکی هم در داخل این غار وجود دارد که شرایط را بسیار توریستی کرده است. برای رفتن به غار از داخل شهر اتوبوس هایی برای این مسیر اختصاص داده شدن که بازدید کنندگان را از شهر به غار برسانند.

  • تنگه ساپادره| Sapadere Canyon

یک مسیر چوبی با صفحه هایی از جنس چوب و فولادهای تودرتو که به عنوان یکی از مناطق توریستی شهر آلانیا به ثبت رسیده است. با قدم زدن در این مسیر چوبی از شگفتی های این زیستگاه طبیعی، مانند آبشار زیبا و فوران آب از لابه لای سنگ ها و گیاهان کمیاب و گونه های مختلف حیوان ها و پرندگان و دیگر شگفتی های این دره لذت ببرید. شنا در استخر های طبیعی این آبشار با آب خنکش از تفریح های پرطرفدار گردشگران تور آلانیا در این دره است.

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم