دانستنی های آنتالیا

گفته میشود که آتالوس دوم (AttalosII) این شهر را در ۱۵۰ سال قبل از میلاد ساخته و به تبعیت از نام خود، آن را آتالیا (Attalia) نامیدهاست. بر اساس مدارک کشف شده در سال ۲۰۰۸، قدمت این شهر به سه قرن قبل از میلاد مسیح برمی گردد. آدالیا (Adalia) یا آتالیا بعدها به تصرف امپراتوری روم در آمد و تبدیل به شهری رومی شد. بعد از دوقسمت شدن امپراتوری روم، آنتالیا بخشی از مناطق روم شرقی یا بیزانس شد. با قوت گرفتن حکومتهای اسلامی، مسلمانان به مرور مناطق تحت تسلط روم شرقی را در اختیار گرفتند. سلجوقیان آنتالیا را در سال ۱۲۰۷ تصرف کردند.در نیمه اول قرن ۱۳، آنتالیا جزء ایستگاه های اصلی کاروان های تجاری بود. با ظهور امپراتوری عثمانی در ترکیه، آنتالیا در سال ۱۳۹۱ به تصرف عثمانی ها در آمد و حدود پانصد سال در اختیار آنان بود. در طی جنگ جهانی اول در سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸، متفقین فاتح، امپراتوری شکست خورده عثمانی را تجزیه کردند. در سال ۱۹۲۱، نیروی نظامی تحت فرمان آتاتورک، آنتالیا را از اشغال ایتالیایی ها آزاد کرد و به اشغال بیگانگان در آناتولی خاتمه داد. به این صورت، آنتالیا بخشی از جمهوری ترکیه شد .

شهر آنتالیا توسط پادشاه پرگامون (Pergamon ) به نام شاه آتالوس دوم در دوران حکمرانی یونانیان در آسیای صغیر تاسیس شد. در تاریخچه آنتالیا باید در نظر داشت که این شهر روزگاری پیشتر مرکز نیروی دریایی قدرتمند وی بود. در ادامه شهر آنتالیا به سال ۱۳۳ پیش از میلاد تحت سلطه امپراتوری روم در آمده و در دوران روم باستان این شهر با رشد و توسعه رو به رو شد. آنتالیا در این روزگار بخشی از استان Pamphylia Secunda محسوب می‌شد. در دوران امپراتوری بیزانس شهر آنتالیا یکی از شهرهای اصلی امپراتوری محسوب شده و در مرور تاریخچه آنتالیا همواره شاهد این اهمیت و شکوه هستیم. شهر آنتالیا در طول حیات خود همواره مرکز نیروی دریایی و تجارت منطقه محسوب شده و بسیاری از بنادر و خطوط کشتیرانی دریای اژه، قبرس و … به شهر آنتالیا منتهی می‌شد .

در بررسی تاریخچه آنتالیا شاهد هستیم که این شهر یک مرکز صادرات و واردات بوده و این موضوع تا دوران معاصر نیز ادامه پیدا کرده است. در سال ۱۹۲۰ میلادی شهر آنتالیا دارای چهار آسیاب بزرگ بوده و مصنوعات مختلفی از انگلستان به این شهر وارد می‌شده است .آنتالیا در قسمت جنوب غربی کشور ترکیه قرار دارد و از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر سریک و از غرب به شهر کورکوتلی متصل شده است .در این شهر منطقه ای به نام لارا وجود دارد که تنها برای میزبانی توریستان آماده سازی شده است، صدها هتل و وسایل تفریحی در این منطقه گرد هم آمده اند تا آنتالیا را به یکی از برترین شهرهای توریستی جهان تبدیل کنند .

آنتالیا از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز با سرمایه گذاری در صنعت گردشگری توانسته به موفقیت های چشم گیری دست یابد؛ ساخت انواع هتل، پارک، سواحل زیبا و مراکز خرید تنها گوشه ای از امکانات و جذابیت های این منطقه می باشند .

عمده درآمد مردمان این ناحیه از توریستان است اما آن ها در کشاورزی هم بسیار قدرتمند هستند؛ محصولات کشاورزی اصلی آن ها مرکبات، پنبه، زیتون، انواع میوه و سبزیجات می باشد. ۶۵ درصد سبزیجات مصرفی در این شهر در زمین های کشاورزی همین منطقه پرورش داده می شوند .

همچنین از سال ۲۰۰۰ تا به امروز صنعت کشتی سازی آنتالیا هم پیشرفت چشم گیری داشته است و انتظاار می رود تا چند سال آینده به برترین مراکز کشتی سازی ترکیه و خاورمیانه تبدیل خواهد شد .

دانستنی های مهم درباره آنتالیا

برای سفر به هر شهر و کشور جدیدی لازم است ابتدا کمی با نکات اصلی و کاربردی آن ناحیه آشنا شویم که در زمان سفر به مشکل بزرگی برخورد نداشته باشیم در این قسمت به نکات مهم و ضروری درباره ی شهر توریستی آنتالیا خواهیم پرداخت .

زبان مردم ترکی استانبولی. باید توجه داشته باشید که اگر انگلیسی هم می دانید برای ارتباط برقرار کردن با مردمان آنتالیا کافی ایست و اغلب آن ها به این زبان هم مسلط هستند .

واحد پول رایج لیر ترکی ( ترکیش لیرا ) که هر ۱ لیر حدودا ۱۰۵۰ تومان است، البته با دلار هم می توان در این شهر رفع نیاز کرد .

اختلاف ساعت با ایران  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت ایران عقب تر می باشد .

جمعیت جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۰ حدود ۱٬۰۰۱٬۳۱۸ نفر برآورد شد.

میزان سفر سالانه گردشگران به آنتالیا توریستان اغلب به دلیل آثار تاریخی زیاد و سواحل دیدنی این شهر به آن سفر می کنند، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۲ میلیون توریست خارجی و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۶ میلیون گردشگر به این شهر آمدند، که این کاهش به دلیل تنش و ناآرامی های سیاسی موجود در این سال بود، از میزان سفر گردشگران در سال ۲۰۱۶ میلادی هم هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما این مقدار باز هم کاهش پیدا کرده است .

وضعیت اقتصادی محوری اصلی اقتصاد آنتالیا بر روی صنعت توریست می چرخد. همچنین کشاورزی و دامپروری نیز از مشاغل مردمان آنتالیا است .

سوغات شهر ظروف مسی، سنگ های چشم نظر، گلیم دست باف، چرم، جواهرات دست ساز، پوشاک و منسوجات، ادویه، کتاب های تاریخی، انواع وسایل تزئینی خانه و 

شهردار  مندرس تورل ( Menderes Türel ) شهردار آنتالیا است و با ۱۴ نفر دیگر که عضو پارلمان مجلس ملی ترکیه به امور شهری این منطقه رسیدگی می کند .

وضعیت بهداشت آژانس توسعه ی غرب مدیترانه  BAKA پشتیبان بهداشتی شهر آنتالیا است، گردشگرانی که از تورهای تفریحی گردشی این کشور استفاده می کنند همگی تحت نظر بیمه می باشند که زیر نظر پروژه ی سلامت گردشگران می باشد. این شهر دارای بیمارستان های دولتی متعددی ایست که در ارتقا کیفیت بهداشت در این شهر نقش بسزایی دارند .

وضعیت تحصیل اصلی و بزرگ ترین دانشگاه آنتالیا دانشگاه بین المللی آن است که ۳۰ درصد جمعیت دانشجوی این شهر را در خود جای داده در این دانشگاه به ۵۵ زبان گوناگون صحبت می شود و دانشجویان از ۹۰ کشور مختلف برای تحصیل گرد هم آمده اند .



فرودگاه های آنتالیا

برای مسافرت هوایی به آنتالیا دو فرودگاه وجود دارد که یکی از آن ها فرودگاه اصلی و دیگری ( اسپارتا ) خارج از آنتالیا واقع شده است اما به دلایلی تنها میزبان مسافران ایرانی می باشد که قصد رفتن به آنتالیا را دارند به همین دلیل با هم با این دو فرودگاه آشنا می شویم .

۱  فرودگاه آنتالیا

این فرودگاه بزرگ ترین و اصلی ترین و پرتردد ترین فرودگاه های ترکیه می باشد، این فرودگاه در سال ۱۹۹۸ میلادی با دو ترینال در سمت شمال شرقی آنتالیا مورد بهره برداری قرار گرفت، ۳۵ میلیون مسافر در یک سال می توانند از طریق این فرودگاه جا به جا شوند .

آدرس آسیا، ترکیه، آنتالیا، مرادپاشا، ترمینال بین المللی، فرودگاه بین المللی

Address: Antalya Havalimanı ۱٫Dış Hatlar Terminali, ۷۲۳۰ Muratpaşa/Antalya, Turkey

۲  فرودگاه اسپارتا

در حال حاضر بنابر برخی حوادث سیاسی مسافران ایرانی برای سفر به آنتالیا و آلانیا باید از فرودگاه اسپارتا استفاده نمایند، این فرودگاه خارج از شهر آنتالیا و در استان اسپارتا می باشد .

این فرودگاه در سال ۱۹۹۷ میلادی افتتاح گردید، اسپارتا از آنتالیا ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد به همین دلیل مسافرانی که قصد سفر به آنتالیا را دارند باید با اتوبوس، تاکسی و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آنتالیا برسانند که با اتوبوس حدودا ۳ الی ۴ ساعت راه است .

حقایق جالب درباره ی آنتالیا

۱)  در این شهر ۳۱۶ هتل فعال وجود دارد و همه روزه بر شمار این هتل ها افزوده می شود .

۲ )  این شهر مهم ترین قطب گردشگری ترکیه است .

۳ )  بیشترین امکانات رفاهی ساحلی ترکیه در آنتالیا جمع شده است .

۴ )  محبوب ترین منطقه برای گذراندن تعطیلات در ترکیه است .

۵ )  اسکی در قله های سفید پوش آنتالیا محبوب ترین تفریح در زمستان ترکیه می باشد .

۶ )  آنتالیا از کهن ترین شهرهای ترکیه و مملو از آثار تاریخی است .

۷  علاوه بر تفریحات ساحلی کوه نوردی و ماجراجویی در کوهستان ها از محبوب ترین تفریحات در آنتالیا می باشد .

۸ رودخانه ی کوپرولوکانیون از دیدنی ترین مناطق طبیعی این شهر است .

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم