دانستنی های آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه و بعد از استانبول  بزرگ ترین شهر ترکیه می باشد و در مرکز ترکیه و آناتولی مرکزی قرار گرفته است. جمعیت این شهر حدود ۵/۴ میلیون نفر می باشد .

آنکارا مرکز اداری ترکیه و یک شهر دانشگاهی بزرگ می باشد و این باعث شده اکثریت جمعیت آن را کارمندان دولتی، دانشجویان دانشگاه ها و کارکنان سفارت ها و دیپلمات های خارجی تشکیل دهند، در نتیجه خدمات، امکانات و تسهیلات منحصربفردی در این شهر ایجاد شده است .
آنکارا اهمیت خاصی برای ترک های سکولار دارد، زیرا این شهر مکانی است که عصر جدیدی از تاریخ ترکیه را رقم زده است، این شهر سنبل استقلال، توسعه و پیشرفت ترکیه می باشد .در ابتدای قرن بیستم آنکارا شهر کوچکی بود که اکثریت جمعیت آن پیرامون قلعه آنکارا زندگی می کردند. سرنوشت آنکارا در سال ۱۹۲۰، زمانی که مصطفی کمال پاشا و یارانش این شهر را به مرکز جنبش های سیاسی و مجلس عوام ترکیه تبدیل کردند، متحول شد و به دلیل موقعیت استراتژیک و نقشی که در جنگ استقلال ترکیه ایفا کرد، در سال ۱۹۲۳ توسط دولت و امپراطوری به عنوان پایتخت جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد. اکثر آن چیزی که امروزه از این شهر ۵ میلیونی مدرن ملاحظه می فرمائید، بعد از این تاریخ ساخته شده است، البته آنکارا به دلیل قرار گرفتن در مرکز آناتولی، قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد و بقایای هیتی ها، لیدی ها، پارس ها، یونانی ها، رومی ها و بیزانسی ها را می توان در آن پیدا کرد .


اسم آنکارا از واژه سلتیک آنکایرا به معنی لنگر کشتی گرفته شده است و با توجه به اینکه این شهر به دریا متصل نیست، هنوز دلیل این نامگذاری مشخص نشده است، اما اسطورهای زیادی درباره این شهر نقل شده است؛ از جمله اینکه کینگ میداس که با دست زدن به هر چیزی آنرا تبدیل به طلا می کرد در سایت باستانی گوردیون درحومه آنکارا دفن شده است .این شهر همچنین دارای جاذبه های تاریخی بسیاری هم برای بازدیدکنندگان است . Hamamonu یکی از مناطق بازسازی شده در این شهر است که به یکی از جادبه های توریستی تبدیل شده است. این منطقه دارای هزاران خانه ی بازسازی شده متعلق به سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ می باشد. که امروزه از آن ها به عنوان رستوران، کافه و گالری هنری استفاده می شود. حتما از موزه ی تمدن آناتولی و مسجد Hacı Musa Cami که در سال ۱۴۲۱ ساخته شده و به دلیل داشتن کنده کاری های چوبی اش معروف است، حتما دیدن کنید. قدیمی ترین بخش آنکارا یک قلعه ی با شکوه با باغی زیبا و گل هایی رنگارنگ و همچنین چند موزه دارای اشیایی گران بها از دوره پارینه سنگی و نوسنگی و روم باستان است .

آنکارا دارای دانشگاه ها و دانشجویان با شیوه ی زندگی غربی و تحت تاثیر قرن ۲۱ دارد. علاوه بر سایت های تاریخی آنکارا دارای کافه ها و رستوران های مجللی هم می باشد. آنکارا به درستی محل تلاقی آسیا و اروپا است. با این تفاسیر اما تور ترکیه  بسیار کمتر در آنکارا نسبت به سایر شهرهای این کشور در حال برگزاری است .آنکارا هم همانند دیگر بخش های سر زمین کوهستانی آناتولی دارای آب و هوایی قاره ای با زمستان هایی سرد و برف گیر است. در این فصل دمای هوا معمولا به زیر صفر می رسد اما کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نمی شود. میزان رطوبت هوا در این جا کم است و در فصل تابستان تحمل گرما و خشکی هوا چندان سخت نیست. میان دمای هوا در روزهای اواسط تابستان معمولا ۳۰ درجه سلسیوس است. این عدد ممکن است است ۳۵ درجه هم برسد. اما گرمای بیش از ۳۵ درجه کم اتفاق می افتد و اگر هوا تا مقدار گرم شود. این شرایط فقط چند روز طول خواهد کشید. شب های تابستان خنک است پس بهتر است لباس مناسب همراه داشته باشید. پاییز و بهار مرطوب ترین فصل ها هستند. میزان بارش سالانه حدود ۴۱۵ میلی متر است. پس احتمال بارش باران در طول سفرتان به آنکارا کم است .

تاریخ آنکارا و نواحی اطراف آن به زمان Hatticivilisation از عصر برنز باز می گردد. دو هزار سال قبل از مسیح هیتی ها در این منطقه دارای قدرت بودند و بعد از آن ها Phyrgians, Lydians و ایرانیان به این منطقه آمدند. در قرن سوم پیش از میلاد مسیح سلتیک ها که با نام Galatians هم شناخته می شدند آنکارا را پایتخت خود کردند. نام آنکارا از کلمه ی Ancyra به معنای لنگر گرفته شده است .
بعد از جنگ جهانی اول و در دوران مقاومت ملی با رهبری آتاتورک آنکارا  اهمیت خاصی پیدا کرد و در ۱۳ اکتبر سال ۱۹۲۳ زمانی که جنگ ملی ترکیه را از اشغال خارجی ها آزاد کرد، به عنوان پایتخت جمهوری تازه تاسیس ترکیه اعلام شد.

Anitkabir  یکی از بناهای ساخته شده ی برجسته ی این شهر است که به مناسبت بزرگداشت آتاتورک ساخته شده است. ساخت آن در سال ۱۹۵۳ به اتمام رسید. این بنا ترکیبی از معماری مدرن و سی است و عظمت و هنر معماری ترکیه را به نمایش می گذارد .برخی بر این باورند که پادشاه میداس، Ancyra (آنکارای امروزی) را که در لبه ی شرقی آناتولی واقع شده بود کشف کرد، اما در واقع تاریخ آنکارا به قبل از عصر برنز باز می گردد و توسعه ها و ساخت و ساز ها در آن باعث شد تا این شهر پایتخت ترکیه شود. اسکندر کبیر این شهر را در سال ۳۳۳ قبل از میلاد فتح کرد و بعد از مرگش این شهر به سلسله ی آنتیگونه به رهبری آنتیگونه یک چشم، به ارث رسید و بعداز آن حکومت های غلاطیان، رومی ها، رومی های شرقی و سلجوقی ها به ترتیب شهر را فتح و رهبری کردند. حتی بعد از این که قدرت به استانبول منتقل شد آنکارا اهمیت خودرا به عنوان یک شهربزرگ از دست نداد. بعد از این که تیمور، یکی دیگر از حاکمان ترک، در جنگ آنکارا در سال ۱۴۰۲ عثمانی ها را شکست داد آنکارا دوباره شهری پر اهمیت شد. اما یال های بعد این شهر دوباره به دست سلاطین مختلف افتاد و تا حدی باز گمنام شد .

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم