دانستنی های ازمیر

ازمیر شهری باستانی است و تاریخی پرفراز و نشیب دارد. این شهر قدیمی، در منطقه فعلی بورنو وا (Bornova) واقع بوده و براساس حفاری های باستان شناسی اخیر، تاریخ سکونت در این شهر به ۶۵۰۰سال قبل از میلاد و دوران قبل از تمدن تروی می رسد. در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، با حضور تمدن هیتایتی ها در این منطقه و تا زمان تمدن تروی، یعنی تا ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد، خط و کتابت در آن وجود داشت. اما با هجوم اقوام بالکانی به این منطقه و منسوخ شدن خط، سراسر آناتولی مرکزی و غربی بار دیگر در ورطه تاریکی فرو رفت. این وضعیت تا زمان روی کار آمدن شاهان محلی فریگیه (Frigya) در ۷۳۰ قبل از میلاد ادامه یافت. در سال ۶۸۸ قبل از میلاد، آیونی ها (Ionins) این شهر را تصرف کردند. سپس در قرن هفتم قبل از میلاد، مردم آسیای صغیر ازمیر (Smayrna) را ویران کردند. بعدها کوروش کبیر، امپراتور هخامنشی، در اواسط قرن ششم قبل از میلاد این شهر را فتح کرد.

اسکندر مقدونی در چندین نبرد با پادشاهان ایرانی، بالاخره در ۳۳۳ قبل از میلاد آن ها را شکست داد. از آن پس، ازمیر جزو قلمرو یونان و سپس روم شد. طی قرن ها، جمعیت ازمیر افزایش یافت و شهر بزرگ تر شد. پس از پایان دوران امپراتوری روم، عصر بیزانسی آغاز شد. در اوایل این دوره، عرب ها و سلجوقیان و سایر ملل برای فتح ازمیر با یکدیگر جنگیدند و در نهایت، در سال ۶۷۲ میلادی اعراب، ازمیر را فتح کردند تا آن را تبدیل به پایگاهی برای حمله به استانبول کنند. بین سالهای ۱۰۷۶ تا ۱۳۹۸، از میر صحنه قدرت نمایی سلجوقیان، شوالیه های رودوسی (Rhodes) و مغول ها بوده است. در طول قرن چهارم پس از میلاد، ازمیر بخشی از امپراتوری بیزانس شد و از قرن ۱۱ تا ۱۵ به طور متناوب توسط بیزانسی و ترک ها اداره میشد. در سال ۱۴۰۲، ازمیر توسط امیر تیمور مورد تاخت و تاز قرار گرفت و پس از سال ۱۴۲۴ تا اوایل قرن بیستم، جزیی از سرزمین های امپراتوری عثمانی بود. یونانی ها پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، مدعی مالکیت ازمیر شدند و برطبق قرارداد سورس (Sevres) که در سال ۱۹۲۰ تنظیم شد، اداره شهر به مدت پنج سال به یونانیها واگذار شد. اشغال شهر توسط یونانی ها منجر به نزاع آنها با یک میلیون ترک شد که ازمیر را در سال ۱۹۲۲ تصرف کردند. ازمیر از سال ۱۹۲۳ دوباره جزیی از ترکیه شد.شهر بندری ازمیر یک مرکز مهم تجاری، صنعتی و آموزشی و البته توریستی به شمار می‌آید. سراسر جنوب ازمیر دارای سواحل زیبای ماسه‌ای، آثار تاریخی متعدد و آب‌های معدنی بوده و در سمت دیگر کوه‌های سر به فلک کشیده‌ حصاری به دور شهر کشیده‌اند .

ازمیر سومین شهر پرجمعیت ترکیه با حدود ۳.۷ میلیون نفر، دومین بندر بزرگ ترکیه بعد از استانبول  است. بلوارهای عریض، ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای و فروشگاه‌های مدرن همراه با خانه‌های قدیمی با شیروانی‌های سرخ رنگ، بازار قدیمی مربوط به قرن هجدهم و مساجد و کلیساهای قدیمی نمایی کلی از معماری این شهر را نشان می‌دهند ..

تاریخچه ازمیر

در جدیدترین حفاری‌هایی که اخیرا در محل شهر قدیمی ازمیر در منطقه بورنوا انجام شده، تاریخ سکونت در این شهر به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد، یعنی به عصر برنز می‌رسد. درطول این تاریخ طولانی، ازمیر بارها تخریب و دوباره از نو بازسازی شد .

موقعیت استراتژیک این شهر همواره آن را محلی برای قدرت‌نمایی امپراطوری‌ها و تمدن‌های مختلف می‌کرد به طوری که طی این سالها به وسیله هیتی‌ها، سلجوقیان، اعراب، بلغارها و یونانی‌ها و مغول‌ها و سرانجام ایرانی‌ها و در نهایت عثمانیان دست به دست می‌گشت. ترکیب جمعتی این شهر که تا قبل از حمله عثمانیان در غلبه‌ی یونانیان بود، بعد از کشتار مردم شهر و کوچاندن اجباری یونانیان، به اکثریت ترک تغییر یافت .

سفر به ازمیر

با قطار ازمیر دو ایستگاه قطار دارد. ایستگاه «باسمانه» در مرکز شهر و «آسانجاک» در شمال. مهمترین قطارهای این خطوط به سمت شهرهای آنکارا  ۱۴ ساعت)، دنیزلی (۶-۵ ساعت) و اسپارتا (۹ ساعت) است. ایستگاه قطار باسمانه در کوناک (غرب) و بورنوا (غرب) به خطوط مترو متصل شده است .


با کشتی : قایق‌های مسافرتی از مسیر استانبول  به ازمیر مدتی است که فعالیتی ندارند. یک یا دو کشتی هم هر هفته بین ازمیر و شهر ونیز ایتالیا سفری حدودا ۶۷ ساعته دارند .
با هواپیما فرودگاه بزرگ «عدنان مندز» در ۱۶ کیلومتری شهر قرار دارد. روزانه چندین پرواز به شهرهای استانبول، آنکارا و آنتالیا  از این شهر صورت می‌گیرد. البته پروازهایی هم به بسیاری از شهرهای اروپایی برقرار است .


با اتوبوس: ایستگاه اتوبوس ازمیر در حدود ۶ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این ایستگاه بسیار بزرگ دارای کافی‌نت و رستوران و کافه نیز هست. بوسیله‌ی تاکسی ون‌هایی که در مرکز شهر توقف کرده‌اند براحتی می‌توانید به ایستگاه اتوبوس بروید. مسیر استانبول – ازمیر حدود ۹ ساعت طول می‌کشد. بلیط این مسیر 50 TL است که آب، چای یا قهوه و نهار به صورت رایگان سرو می‌شوند .

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم