دانستنی های استانبول

استانبول از حدود سال ۶۶۰ قبل از میلاد آغاز میشود، زمانی که مهاجران مگارا (Megara) ، شهر باستانی در یونان، تحت فرماندهی پادشاه خود بیاز (Byzas) این شهر را تأسیس کردند و به افتخار وی آن را بیزانتیم (Byzantium) نامیدند. به خاطر اهمیت استراتژیکی و اقتصادی این شهر، یونانی ها، ایرانی ها، اسپارت ها، مقدونی ها و رومی ها، قرن ها بر سر این شهر، با هم جنگیدند.

در سال ۳۲۴ بعد از میلاد مسیح،کنستانتین (Constantine) امپراتور روم، امپراتور رقیب خود، لیسینیوس (Licinius) را در کریسوپلیس (Chrysopolis) ، اوسکودار کنونی (Uskudar)  شکست داد و تنها امپراتور روم شد. کنستانتین در سال ۳۳۰، بیزانسی (استانبول قدیم) را به عنوان پایتخت خود برگزید و آن را توسعه داد تا همانند روم، تمام هفت تپه آن را دربر گیرد و این شهر کانستنتینوپل نامیده شد، یعنی شهر کنستانتین هفتمین شاه عثمانی، سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ میلادی (۸۵۵)هجری قمری) شهر کنستانتینوپل را فتح کرد.

وی نام شهر را به اسلامبول(استانبول) یعنی جایگاه وفور اسلام تغییر داد و شروع به بازسازی قسمت های آسیب دیده شهر نمود. از دوران حکومت سلیمان یکم، به عنوان اوج شکوه و اقتدار حکومت عثمانی یاد شده است. همچنین دوران حکمرانی وی اوج شکوفایی هنر اسلامی در استانبول نیز بود. پس از برقراری جمهوری در ترکیه، آنکارا به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد، ولی استانبول همچنان اهمیت خود را در اقتصاد، تجارت و گردشگری کشور حفظ کرد و به تدریج نوسازی های بسیاری در آن انجام شد.  این شهر، به عنوان حلقه اتصال مرکز فرهنگ (European Capital of Culture) سال ۲۰۱۰ انتخاب شد و مناطق تاریخی آن در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد .

کار بسیار سختی است شروع به نوشتن از تاریخ شهری که پر از اتفاق و حادثه بوده است شهر استانبول  یکی از شهر های جالب تاریخ جهان می باشد که سه امپراطوری بزرگ دنیا یعنی ایران ، روم و عثمانی بر آن حکومت نموده اند؛ حتی برهه ای از زمان نیز در سیطره کشور یونان بوده است. اهمیت شهر استانبول به خاطر این بود که دروازه ای بین دو قاره اروپا و آسیا محسوب می شود و همیشه امپراطوری های بزرگ برای تصرف این شهر مهم استراتژیک با هم جنگ داشته اند 

همین اوضاع حکومت های مختلف در شهر استانبول  باعث شده است که فرهنگ های مختلفی با این شهر اجین شود، بنایی با معماری های متفاوت در این شهر ساخته شده است، و اینگونه تاریخ شهر توریستی استانبول شکل گرفته است .

شهر استانبول  تا زمان تشکیل حکومت جمهوری ترکیه در سال 1923 نیز پایتخت کشور ترکیه محسوب می شد. و شخص آتاترک در آن سال پایتخت را از استانبول مجدد به آنکارا تغییر داد. گرچه امروزه مهمترین و پر جمعیت ترین شهر ترکیه هنوز همان استانبول است .

استانبول همیشه مرکز زندگی اقتصادی کشور بوده ‌است که این به خاطر موقعیت اتصالی بین‌المللی راه‌های مرزی زمینی و دریایی می‌باشد. آن تقریباً ۲۰درصد از کار صنعتی ترکیه و۳۸درصد از فضای کاری صنعتی ترکیه را شامل می‌شود. بعلاوه ۵۵درصد از تولیدات شهر ترکیه از تجارت و دادوستد و ۴۵درصد از دادوستد کشور از عمده فروشی و ۲/۲۱درصد تولیدات ترکیه از فرآورده‌های انبوه ملی بدست می‌آید  ۴۰درصد از مالیات‌های جمع آوری شده در ترکیه و ۵/۲۷درصد از محصولات ملی ترکیه‌ است. تا سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی استانبول بطور میانگین در یک سال ۵درصد رشد داشته ‌است .

امروزه استانبول مرکز صنعتی ترکیه است. بسیاری از نقشه ها و طرح های تولیدی اصلی در شهر متمرکز شده است. استانبول و ایالات اطراف آن کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو تولید می‌کنند. فرآورده‌های غذایی، تولید منسوجات، محصولات روغنی، مواد لاستیکی و فلزی، چرم، مواد  شیمیایی، الکترونیکی، شیشه ای، ماشینی، کاغذ و محصولات کاغذی از تولیدات صنعتی مهم شهر می‌باشند .

 چشم انداز اصلی دیگر از اقتصاد استانبول گردشگری و جهانگردی است. هزاران هتل و صنعت‌های دیگر مرتبط با جهانگردی در استانبول وجود دارد که به گردشگران و بازدیدکنندگان به طور حرفه‌ای خدمت می‌کنند .استانبول همیشه مرکز زندگی اقتصادی کشور بوده‌است که این به خاطر موقعیت اتصالی بین‌المللی راه‌های مرزی زمینی و دریایی می‌باشد. آن تقریباً ۲۰درصد از کار صنعتی ترکیه و ۳۸درصد از فضای کاری صنعتی ترکیه را شامل می‌شود. بعلاوه ۵۵درصد از تولیدات شهر ترکیه از تجارت و دادوستد و ۴۵درصد از دادوستد کشور از عمده فروشی و ۲/۲۱درصد تولیدات ترکیه از فرآورده‌های انبوه ملی بدست می‌آید. ۴۰درصد از مالیات‌های جمع آوری شده در ترکیه و ۵/۲۷درصد از محصولات ملی ترکیه‌ است. تا سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی استانبول بطور میانگین در یک سال ۵درصد رشد داشته ‌است .

اما شاید مهمترین خرید استانبول پارچه و پوشاک و البسه است. برای خرید پوشاک و پارچه بهترین نقطه خیابان استقلال ، خیابان جمهوریت و خیابان روملی است. خیابان استقلال از جمله معروف ترین خیابان های شهر استانبول است که یک سر آن به میدان تقسیم یا تکسیم می رسد. آخرین دست آوردهای صنعت پوشاک و کیف و کفش به چشم می خورد. مرکز خرید آتاکوی گالریا در منطقه آتاکوی آک مرکز و مرکز خرید کاروسل در منطقه کیرکوی را نیز نباید از قلم بیاندازید. اما خرید در استانبول به اینجا ختم نمی شود. مراکز خرید از جمله پاساژ اطلس ، مرکز خرید کاپیتول در بخش آسیایی استانبول ، خیابان بغدادو خیابان بهاریه نیز برای خرید حائز اهمیت هستند. بازار صحاف ها که ترک ها با آن صحالفلار و چنیار آلتی در منطقه بیازیت از جمله مراکز خرید دیگر است. بازار هرهر مرکز خرید مبلمان و دکوراسیون خانه است. از بازارهای دیگر می توان به بازار روز کوچه چوکورجوما در منطقه جهانگیر کوچه بوبوک حمام در منطقه اسکودار نام برد .

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم