دانستنی های وان

وان به ارمنی Վանبه کردی : Wan (به ترکی استانبولی : Van بزرگترین شهر در شرق ترکیه  که مرکز استان وان  می‌باشد. یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است با جمعیتی نزدیک به ۳۶۱٬۱۶۳ نفر. مردم شهر وان به زبان کردی  تکلم می‌کنند.

این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان  از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده‌است .

عمده شهرت جهانی این شهر به دلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زردرنگ است که به گربه وان  مشهوراند .همچنین وان نام دریاچه‌ای است که شهر وان در شرق آن واقع است .

از روستاهای قدیمی حومه شمالی وان که هم‌اینک بخشی از شهر شده می‌توان به روستای شهباغ  اشاره کرد که منطقه‌ای با باغ‌های فراوان است .

شهر وان  که مرکز استان وان است، بزرگ‌ترین شهر شرق ترکیه  است. این شهر جزو شهرهای کردنشین ترکیه است و مردم آن به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند. امروزه بسیاری از ایرانی‌ها برای تفریح، سفر و خرید به این شهر می‌روند .

وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که از لحاظ مسافت به ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است.  وان شهری تاریخی است و چندین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد .

هزینه‌های مناسب هتل و سفر به این شهر، مردم را وسوسه‌ می‌کند که هم برای خرید و هم برای تفریح به آن سفر کنند .

شهر وان یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیار به اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل در انظار عمومی حاضر می‌شوند .

غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌‌ی ترکیه متعلق به شهر وان است. گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند .

مراکز خرید وان

شهر وان پر از مراکز خرید بزرگ است و اکثر برندهایی که در آنتالیا و استانبول شعبه دارند، در وان نیز فعال هستند و این شهر برای خرید بسیار مناسب است. اگر کسی قصد دارد برای خرید به ترکیه برود، وان برای او گزینه‌ی مناسبی است چون تمام برندها در این شهرها حضور دارند و هزینه‌ی سفر بسیار کمتر از سفر استانبول یا آنتالیا است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر «مرکز خرید وان » (Van AVM) نام دارد که در انتهای خیابان جمهوریت قرار گرفته است. خیابان‌های «جمهوریت» و «کاظم کارا بکیر» بیشترین تعداد فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و لوازم منزل را دارند . AVM مخفف «Alis Veris MerkeziK» است که به معنی «مرکز خرید و فروش» است. در وجب به وجب این شهر می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که در اکثر روزهای سال اجناس خود را با تخفیف‌های خوب عرضه می‌کنند. مراکز خرید بزرگ این شهر به شما این امکان را می‌دهند که اجناس مورد نیاز خود را، از پوشاک گرفته تا لوازم منزل، از آنجا خریداری کرده و حتی صبحانه، ناهار یا شام خود را آنجا میل کرده و برای کودکانتان نیز شهربازی پیدا کنید 

برای مسافرت به وان از تهران می بایست از شهرهای قزوین، زنجان ، تبریز عبور کرده و سپس با توجه به انتخاب یکی از ‏سه مرز خروجی زمینی بازرگان ، رازی ، سرو می بایست به سمت شهرهای ماکو ، خوی ، ارومیه ادامه مسیر بدهیم . ‏فاصله شهر ارومیه تا وان حدود 290 کیلومتر و 4 ساعت می باشد.‏

راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه استفاده از قطار تهران – وان می باشد که هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد ‏می کند. قطار از طریق مرز رازی-کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار علیرغم امکان استراحت در طول راه، ‏به علت معطلی های زیاد در مرز به علت بازرسی های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت گیر تر از مسافرت جاده ای است ‏ولی در طول مسیر، به علت عبور قطار از مسیر های کوهپایه ای شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی های ترکیه ‏خواهید بود ولی چون معمولا قطار حوالی ظهر به ایستگاه قطار وان وارد می شود، شما عملاً یک روز از مسافرتتان را از ‏دست می دهید.

خانه‌ی گربه‌های وان

یکی دیگر از نمادهای شهر وان، گربه‌های سفید این شهر هستند که رنگ چشم‌های آن‌ها به رنگ آبی یا کهربایی است و رنگ چشم برخی از آن‌ها نیز دو رنگ (یکی آبی و یکی کهربایی) است. این گربه‌ها کمیاب هستند و به‌همین علت برای محافظت از نسل آن‌ها در محوطه‌ی دانشگاه از آن‌ها مراقبت می‌شود. هم‌چنین در نزدیکی قلعه‌ی وان، یک نمایشگاه دائمی نقره‌جات قرار دارد و تعدادی از گربه‌ها را در یک مکان نگهداری می‌کنند و می‌توانید از پشت شیشه از این گربه‌ها بازدید کنید .

kimlik

او فارغ التحصیل دانشگاه امیر کبیر در تهران هست و در آنجا در رشته ادبیات انگلیسی و نویسندگی خلاق تحصیل کرده است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنلاین در ارتباط باشیم